Poruszanie się samochodami w dużych miastach to udręka dla kierowców. Nic dziwnego, że wiele osób zamiast do auta – wsiada do autobusu, tramwaju, czy metra. Jednak nie tylko duże miasta mają kłopot z rosnącą ilością samochodów – korki w Żarach również stają się coraz większym problemem.
Miasto ma dość zwartą zabudowę i nie ma możliwości wybudowania dodatkowych, najlepiej wielopasmowych dróg, które usprawniłyby ruch samochodowy. A samochodów ciągle przybywa. W godziny szczytu niejednokrotnie na najbardziej uczęszczanych arteriach komunikacyjnych są powodem frustracji kierowców. Do samochodu wsiadamy z zamiarem swobodnego przemieszczania się z miejsca na miejsce, a tymczasem poruszając się metr za metrem, zdajemy sobie sprawę, że pieszy idący chodnikiem, jest szybszy.
Autobus alternatywą
Z pewnością wiele osób – podobnie jak w większych miastach – zdecydowałoby się na zmianę środka transportu. Mają do tego zachęcić zaplanowane w Żarach inwestycje.
– Budowa centrum przesiadkowego na ulicy Ułańskiej będzie obejmować dwie wiaty półotwarte oraz jedną zamkniętą, w której znajdować się będzie toaleta z dostępem dla osób niepełnosprawnych oraz kasy biletowe – informuje Rafał Fularski, naczelnik wydziału infrastruktury w żarskim ratuszu. – Mamy gotowy program funkcjonalno-użytkowy, na podstawie którego ogłosimy przetarg w formule „zaprojektuj i wybuduj”, czyli firma która wygra, zaprojektuje i wybuduje ten obiekt zgodnie z naszymi założeniami.
Nowy obiekt na Ułańskiej będzie pełnił rolę małego dworca autobusowego. Z pewnością takie udogodnienia, jak toaleta, czy wiata z miejscami dla rowerów, poprawią funkcjonalność tego miejsca i komfort korzystających z komunikacji miejskiej. Duża elektroniczna tablica informacyjna pozwoli łatwiej zorientować się, jaki autobus za chwilę podjedzie i w którym kierunku można się nim udać. Takich nowych tablic w mieście pojawi się w sumie osiem.
– To zadanie szacowane jest na kwotę około 1 miliona złotych i będzie wykonane ze środków własnych – mówi Rafał Fularski.
Więcej przystanków
Ponadto w ramach programu Żarsko-Żagańskiego Obszaru Funkcjonalnego w partnerstwie z miastem Żagań oraz gminami wiejskimi Żary i Żagań powstanie siedemnaście wiat przystankowych jednomodułowych oraz sześć dwumodułowych. Niektóre zostaną przebudowane, inne powstaną w miejscach, w których przystanków autobusowych do tej pory nie było. Do tego dojdą trzy wiaty rowerowe na sześć stanowisk. Część kosztów tego przedsięwzięcia pokryją środki pozyskane z Unii Europejskiej.
– Chcemy, żeby te inwestycje zostały zrealizowane w przyszłym roku – mówi naczelnik Fularski. – Dzięki temu system komunikacji miejskiej na pewno się poprawi.
Centrum przesiadkowe mogłoby być wprawdzie większe, ale teren przy ulicy Ułańskiej ma pewne ograniczenia. Kilka lat temu zlikwidowano przystanki w tym miejscu, ale mieszkańcom nie spodobało się takie rozwiązanie. Jak widać, pewnych przyzwyczajeń lepiej nie zmieniać.
Nowe wiaty przystankowe: ul. Ułańska, ul. 1 Maja, ul. Baczyńskiego, ul. Bohaterów Getta, ul. Długosza, ul. Katowicka, ul. Moniuszki (2 wiaty), ul. Okrzei (2 wiaty), ul. Paderewskiego, ul. Szklarska, ul. Wieniawskiego (2 wiaty), ul. Witosa, ul. Wojska Polskiego (3 wiaty), ul. Zakładowa (2 wiaty), ul. Zgorzelecka, ul. Zielonogórska, ul. Żagańska, ul. Zawiszy Czarnego.
Wiaty rowerowe: ul. Ułańska, ul. Długosza, ul. Zgorzelecka, ul. Zawiszy Czarnego
Andrzej Buczyński