Nie każdy spór musi się skończyć w sądzie

2707

Ruszyła strona internetowa informująca o pozasądowym dochodzeniu roszczeń, wejdź na http://www.polubowne.uokik.gov.pl i dowiedz się, jak rozwiązać spór ze sprzedawcą. Droga pozasądowa jest szybsza, tańsza i prostsza niż sądowa, informuje UOKiK.

www.polubowne.uokik.gov.pl – to adres strony internetowej, która informuje o tym, jak możesz rozwiązać spór z przedsiębiorcą poza sądem. Znajdziesz na niej odpowiedzi na najczęstsze pytania, np. kiedy możesz skorzystać z takiej drogi, ile trwa takie postępowanie, jak ono przebiega. Na stronie zamieściliśmy również wyszukiwarkę podmiotów, które pomogą ci rozwiązać spór. Przygotowaliśmy też ulotkę, która zawiera najważniejsze informacje o polubownym dochodzeniu roszczeń.

Pozasądowe rozwiązywanie sporów

10 stycznia 2017 r. weszła w życie ustawa o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich. Oznacza to, że jeżeli sprzedawca odrzucił reklamację konsumenta, albo zmienił twoje żądanie, to możesz rozwiązać spór pozasądowo, składając wniosek do wyspecjalizowanego podmiotu. Ich dane znajdują się w rejestrze na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W tej chwili wpisanych jest tam 6 podmiotów: Związek Banków Polskich Bankowy Arbitraż Konsumencki – sprawy z zakresu usług finansowych, Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej – usługi telekomunikacyjne i pocztowe, Rzecznik Finansowy – podmioty rynku finansowego, Stowarzyszenie Praw Pasażerów Przyjazne Latanie – spory pomiędzy konsumentami a liniami lotniczymi, Rzecznik Praw Pasażera Kolei przy Prezesie Urzędu Transportu Kolejowego – spory między pasażerami a przewoźnikami kolejowymi oraz inspektorzy Inspekcji Handlowej. Spór można rozwiązać, zwracając się do Inspekcji Handlowej, w sprawach z zakresu m.in. umów sprzedaży, turystycznych, deweloperskich, remontowych.

Punkt kontaktowy dla konsumentów

W UOKiK działa punkt kontaktowy udzielający pomocy konsumentom i przedsiębiorcom w sprawach dotyczących pozasądowego rozwiązywania sporów. Zadzwoń, napisz lub umów się na osobiste spotkanie – tel: 22 55 60 333, e-mail: kontakt.adr@uokik.gov.pl, adres: pl. Powstańców Warszawy 1, Warszawa. Z pracownikiem punktu możesz spotkać się osobiście w godzinach: poniedziałek 12:00-16:00; wtorek/środa/piątek 10:00-14:00; czwartek 8:30-12:30.

Konsumenci najczęściej zadają pytania z dziedziny: sprzedaży konsumenckiej (zakup ubrań, sprzętu elektronicznego) – w których właściwa jest Inspekcja Handlowa oraz linii lotniczych, gier online, a także telefonii komórkowych.

Rozporządzenia dla Inspekcji Handlowej

Prezes Rady Ministrów podpisała rozporządzenia regulujące pracę Inspekcji Handlowej w zakresie pozasądowego rozwiązywania sporów. Rozporządzenia określają m.in.:

– treść wniosku, który składa konsument, gdy chce rozwiązać sprawę polubownie przy pomocy Inspekcji Handlowej;

– rodzaj dokumentów, które konsument musi dołączyć;

– sposób składania wniosków – można to zrobić zwykłą pocztą i elektronicznie;

– termin na wyrażenie zgody na propozycję rozwiązania sporu, który wynosi minimum 10 dni.

Więcej informacji o tym, jak można rozwiązać spór poza sądem, znajdziesz na stronie: www. polubowne.uokik.gov.pl

źródło: Centrum prasowe PAP