Urzędowe nowości i zmiany

905
fot. Andrzej Buczyński

ŻARY | Krok po kroku wprowadzane są nowe rozwiązania, które z założenia mają poprawić funkcjonowanie urzędu oraz załatwianie spraw przez mieszkańców, z naciskiem na usługi zdalne, przez internet.

Jedną z takich zmian jest rezygnacja z prowadzenia kasy w budynku ratusza. Okazało się, że bez takiej kasy da się żyć, choćby w czasie zamknięcia urzędu dla klientów, które było spowodowane pandemią. Niektórzy jednak przyzwyczaili się do tradycyjnego okienka, pomimo tego, że coraz więcej płatności wykonujemy bezgotówkowo. Są to zarówno płatności kartą w sklepach, jak i internetowe płatności za prąd, czy gaz.
Wbrew panującej jeszcze opinii, problem z tym mają seniorzy. Ale to nie do końca prawda. Wiele osób w wieku emerytalnym radzi sobie z tym doskonale.

Zamiast okienka kasowego w ratuszu stanie urządzenie podobne do bankomatu, dzięki któremu będzie można zapłacić kartą, tak jak w sklepie. Jednak ci, którzy płacą wyłącznie gotówką, pozostawiono możliwość bezpłatnego korzystania z kasy w PKO przy ul. Moniuszki 38 oraz w starostwie powiatowym.

Na decyzjach podatkowych, czy związanych z wywozem nieczystości, widnieją numery indywidualnych rachunków bankowych, na które należy wpłacić wymaganą kwotę. Nie ma znaczenia, czy przelewem ze swojego banku, czy gotówką
w okienku. Jak komu wygodniej.

– Idziemy w kierunku elektronizacji urzędu – mówi sekretarz Olga Boryń. – Będziemy zachęcać mieszkańców, aby jak najwięcej płatności dokonywali przez internet.

Już niedługo pojawi się specjalna platforma, na której każdy mieszkaniec po zalogowaniu się na swoje konto, zobaczy jakie opłaty i w jakiej wysokości będzie musiał uiścić na rzecz urzędu. Przykładem jest podatek od nieruchomości. Platforma przekieruje na konto banku mieszkańca, który zechce zapłacić przez internet. Rozwiązanie proste, wygodne, nie wymaga wychodzenia z domu. Na pewno wiele osób czeka na taką właśnie urzędową usługę.

– Projekt jest jeszcze tworzony, ale już w czerwcu otrzymamy go do testów – mówi Olga Boryń. – Później planujemy przeprowadzenie kampanii informacyjnej o tym, jak mieszkańcy mogą z tego korzystać.

Urzędnicy mają nadzieję, że cały system zacznie w pełni funkcjonować już w okresie wakacyjnym.
Planowane jest również uruchomienie Elektronicznego Biura Obsługi Interesanta. Będzie tam można znaleźć wszelkie usługi, jakie realizuje urząd.
Coraz więcej spraw załatwianych jest przez internet. Niektóre wnioski i pisma wysyłane z domu do urzędu wymagają posiadania profilu zaufanego, który jest elektroniczną formą odręcznego podpisu na tradycyjnej kartce papieru.

Profil zaufany można uzyskać bardzo łatwo poprzez bankowość elektroniczną. Będzie to można zrobić również w żarskim ratuszu. Powstanie punkt potwierdzania profilu zaufanego. Do tej pory można to było załatwić na przykład w urzędzie skarbowym.
Wiele osób o to pyta, nie do końca jeszcze rozumiejąc, na jakich zasadach działa podpis elektroniczny. Urzędnik w ratuszu na pewno wyjaśni wszelkie wątpliwości.

Z nieco innej beczki. Lada dzień pojawi się strona internetowa dzięki której będzie można w łatwy sposób zlokalizować grób osoby pochowanej na żarskich cmentarzach komunalnych. System nie tylko wskaże lokalizację, ale też posiada w swoich zasobach bazę zdjęć prezentujących każdy nagrobek z osobna.

– Często zdarza się, że szukamy, ale trudno nam znaleźć grób danej osoby – mówi Olga Boryń. – Osoby, które na stałe mieszkają w innych krajach, czasem bardzo odległych, będą mogły zobaczyć, jak wyglądają dziś groby bliskich osób.

Takie informacje będzie można znaleźć nie tylko przez internet. Również na miejscu. Na cmentarzu przy ul. Szpitalnej zamontowane zostaną dwa elektroniczne infokioski, jeden zaś postawiony zostanie w Kunicach. ATB