REGION | Podpisano umowę z wykonawcą przebudowy kolejnego odcinka „patatajki”, w wyniku czego będzie ona autostradą nie tylko z tradycyjnej nazwy, ale ma w końcu spełniać parametry wymagane dla tego typu drogi.
Cały odcinek fatalnej nawierzchni południowej nitki drogi krajowej nr 18 od przejścia granicznego w Olszynie w kierunku Wrocławia liczy sobie ponad 70 kilometrów. Podzielony został na cztery części i na wykonanie przebudowy każdej z nich ogłaszane były osobne przetargi. Dwa z nich są już realizowane. Właśnie podpisano umowę na trzeci, a umowa na ostatni odcinek ma być podpisana w pierwszym kwartale tego roku.
Przetarg na remont przeszło 16 kilometrów wygrała firma Budimex. Umowę na realizację podpisano 21 stycznia, a wartość kontraktu wynosi ponad 175,1 mln złotych. Umowa dotyczy odcinka zaczynającego się około 4 km przed węzłem Iłowa, a kończącego się na granicy województw lubuskiego i dolnośląskiego.
– To już trzecia podpisana umowa na dostosowanie DK18 do standardów autostrady – powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. – Dla kierowców oznacza to, że w 2023 roku będą oni mogli bez przeszkód jeździć autostradą A18, która po stronie polskiej łączy się z A4, a na granicy państwa z niemiecką autostradą A15.
Odcinki realizacyjne A18 (GDDKiA)
Celem całego przedsięwzięcia jest dostosowanie drogi krajowej nr 18 do standardów autostrady na odcinku Olszyna – Golnice o długości ponad 70 km. Inwestycja została podzielona na cztery odcinki realizacyjne.
- od granicy państwa do km 11,86 (ponad dwa kilometry za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia) – w realizacji, a zakończenie robót planowane jest w II połowie 2023 r.
- od km 11,86 (ponad dwa kilometry za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia) do km 33,76 (blisko cztery kilometry przed węzłem Iłowa) – w realizacji, a zakończenie robót planowane jest w II połowie 2022 r.
- od km 33,76 (blisko cztery kilometry przed węzłem Iłowa) – granica woj. lubuskiego i dolnośląskiego – podpisana umowa
- granica woj. lubuskiego i dolnośląskiego – węzeł Golnice – wybrano najkorzystniejszą ofertę, planowane podpisanie umowy w I kw. 2021 r.
Kalendarium inwestycji (GDDKiA)
- 14 listopada 2019 r. – podpisano umowę na przebudowę drugiego odcinka jezdni południowej A18 od km 11,86 (ponad dwa kilometry za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia) do km 33,76 (blisko cztery kilometry przed węzłem Iłowa);
- 24 kwietnia 2020 r. – podpisano umowę na przebudowę odcinka jezdni południowej A18, zaczynającego się od granicy państwa i kończącego się blisko dwa kilometry za węzłem Żary Zachód;
- 10 grudnia 2020 r. – nastąpił wybór najkorzystniejszej oferty w przetargu na przebudowę odcinka jezdni południowej A18, zaczynającego się blisko cztery kilometry przed węzłem Iłowa, a kończącego się na granicy woj. lubuskiego i dolnośląskiego;
- 23 grudnia 2020 r. – nastąpił wybór najkorzystniejszej oferty w przetargu na przebudowę odcinka jezdni południowej A18, od granicy woj. lubuskiego i dolnośląskiego do węzła Golnice;
- 21 stycznia 2021 r. – podpisano umowę na przebudowę odcinka jezdni południowej A18, zaczynającego się blisko cztery kilometry przed węzłem Iłowa, a kończącego się na granicy woj. lubuskiego i dolnośląskiego.
Andrzej Buczyński
źródło: GDDKiA