Drugi sezon zakończony

880
Jedno z miejsc postojowych znajduje się przy ul. Źródlanej. fot. Andrzej Buczyński

ŻARY | Tegoroczny sezon na rowery miejskie zakończył się wraz z końcem października. W tym roku z żarskich rowerów miejskich można było korzystać nieco krócej, niż w roku ubiegłym, gdy po raz pierwszy pojawiły się na ulicach miasta. Wszystko przez pandemię.

Pojawiły się nowe miejsca wypożyczeń – na osiedlu Zawiszy Czarnego i przy cmentarzu komunalnym. Wszystkich rowerów jest puki co trzydzieści, ale będzie ich na pewno więcej.
– W przyszłym roku planujemy dalszy rozwój naszego systemu rowerowego i mamy zamiar kupić kolejnych 10 rowerów, a także zwiększyć ilość miejsc postojowych – mówi wiceburmistrz Olaf Napiórkowski. – W Kunicach powstaną trzy stacje, na parkingu przy stadionie Unii Kunice, drugi przy Orliku w centrum dzielnicy, a trzecią będzie wiata rowerowa znajdująca się przy firmie Saint-Gobain.

Przy okazji burmistrz apeluje do mieszkańców o szanowanie sprzętu, który ma służyć wszystkim. Pewne dewastacje zdarzały się zarówno w tamtym roku, jak i w tym. Ktoś nawet zdjął oponę z miejskiego roweru i w jej miejsce założył swoją starą, zużytą.
W porównaniu z ubiegłym rokiem, zwiększył się dystans pojedynczych przejazdów. Zmniejszyła się za to ich ilość. Na początku widocznie więcej było wypożyczeń, choćby na zasadzie testowania z ciekawości.
Rowerów miejskich, podobnie jak i miejsc postojowych, z roku na rok ma być coraz więcej.

– Aby ten system w pełni funkcjonował, jako alternatywny sposób komunikacji, potrzeba około 150-200 rowerów i kilkadziesiąt stacji bazowych – mówi Olaf Napiórkowski. – W programie rozwoju lokalnego zapisaliśmy utworzenie 50 stacji oraz zakup 150 rowerów, w tym rowerów dla dzieci i dziesięciu trójkołowców, z których mogłyby korzystać osoby starsze i niepełnosprawne.

Miasto niby nie jest takie duże, ale odległości do pokonania mogą być, jak się okazuje, całkiem spore. Dla przykładu – pomiędzy firmą Swiss Krono a Saint-Gobain w Kunicach jest aż 11 kilometrów. Pomiędzy Kunicami a strefą przemysłową – 7 kilometrów. W założeniach, rower miejski miałby służyć przede wszystkim dojazdom do pracy i do szkoły. Ważna jest więc lokalizacja miejsc postojowych. Nie wystarczy więc kupić 150 rowerów. Trzeba zaplanować, gdzie będzie nimi można dojechać, gdzie wypożyczyć i gdzie zostawić.
Ważna jest też sieć ścieżek rowerowych. W planach jest między innymi kładka nad obwodnicą przy strefie przemysłowej, a także nad torami pomiędzy Zatorzem a centrum, w okolicach Kauflandu.

Kolejne ścieżki rowerowe powstają przy okazji remontów ulic. W ten sposób ich łączna długość stale się zwiększa. Jednak, aby wszędzie wygodnie i bezpiecznie dojechać rowerem, trzeba jeszcze trochę czasu, jak i samych inwestycji. ATB

Sezon rowerowy 2020
Liczba przejazdów: 7135
Łączny czas: 2952:35:33 h
Łączny dystans: 15.907,77 km
Nowi użytkownicy: 287